Websites downed in Russia poll 'hack attack'

4th December 2011, Comments 0 comments

Websites which exposed violations in Russia's parliamentary polls were inaccessible Sunday in a hacking attack their operators said was aimed at preventing them revealing the extent of election day fraud.

Popular Russian radio station Moscow Echo and election monitoring group Golos said their websites were the victims of massive cyber attacks, while several opposition news sites were inaccessible.

"The attack on the website on election day is clearly an attempt to inhibit publication of information about violations," Moscow Echo editor-in-chief Alexei Venediktov wrote on Twitter.

Golos said it was the victim of a similar "distributed denial of service" (DDoS) attack, while several other opposition news sites were down. The Moscow Echo is popular among the liberal opposition although it is owned by state gas giant Gazprom.

Prime Minister Vladimir Putin, whose United Russia party is expected to win the polls but with a reduced majority, has denounced non-governmental organisations like Golos, comparing them to the disciple Judas who betrayed Jesus.

Russia has seen an upsurge in Internet penetration since the last elections in 2007, and analysts have said the explosion of critical material on the web poses one of the biggest challenges to United Russia's grip on power.

Golos said on Twitter that its main website as well as the website "Map of Violations" detailing claims of fraud across Russia were under "massive DDoS attacks".

Golos head Liliya Shibanova said that the authorities seemed especially angry at their Map of Violations project, where people could upload any information or evidence of election violations.

"It's a very expensive operation," Shibanova said of the attacks. "It's a big organisation with plenty of means that must have done it."

She said the attack consisted of 50,000 hits per second by computers attempting to access the Golos website.

Its entire operation appeared to be under siege Sunday, with spokeswoman Olga Novosad telling AFP: "Our email is not working, and we only have Skype to communicate with our regional network."

Faced with such odds, Golos is relying on blogs and Twitter to record violations in Sunday elections, she said.

The website of oppositional weekly New Times, known to publish investigative reports about government officials and feature columns by jailed oil tycoon Mikhail Khodorkovsky, was also down, along with news website, which reported a DDoS attack.

Both have extensively covered the elections campaign and published opinion pieces on voting tactics in what opposition commentators have called a sham election with pre-determined results.

Bolshoi Gorod, a Moscow weekly magazine popular with the hipster youth, was also attacked at noon on Sunday, and business daily Kommersant was not working for the fourth consecutive day after it was hacked on Thursday. Hackers switched its IP address.

Media outlets were frantically decentralising their websites, posting news on Facebook, Twitter and Google Documents. "We're patient," wrote Moscow Echo presenter Matvey Ganapolsky.

Moscow Echo filed a complaint to the Central Election Committee demanding to open a criminal case into the attacks, and editor Venediktov said he complained directly to the spokespeople of Putin and President Dmitry Medvedev.

Russian bloggers also complained of their inability to access their accounts on popular blogging platform The website has been a victim of repeated DDoS attacks throughout the week and worked intermittently.

"The goal of the attackers is clear," Anton Nossik, the media director of Livejournal owner SUP, wrote on his blog, alleging that the perpetrators are a "group of criminals" who are "probably fattened by the federal budget."

"It's a Soviet-style signal jam and its goal is the same as before: to stop uncontrollable exchange of information."

© 2011 AFP

0 Comments To This Article